Autorzy kompendium wiedzy z zakresu mediacji: Mediacje sądowe i pozasądowe są eksperci Akademii Bliżej:
Prof. Grzegorz Francuz, Natalia Kurzawa, coach, mediatorka, dyrektor zarządzający Akademią Bliżej, Cezary Radomski, wykładowca SWPS we Wrocławiu, kierownik merytoryczny studiów podyplomowych: Negocjacje i mediacje w organizacji i biznesie, asesor metody oceny kompetencji AC/DC, Krzysztof Augustyn, prawnik z 20-letnim doświadczeniem w obszarach prawa administracyjnego i cywilnego, specjalizacja mediacje w postępowaniu administracyjnym.Recenzji publikacji dokonał sędzia Rafał Cebula.
Autorski podręcznik Akademii Bliżej kierowany jest do psychologów, pedagogów, socjologów, prawników, menedżerów, pracowników HR, właścicieli firm, pracowników administracji państwowej i samorządowej, pracowników pionów windykacyjnych oraz prawnych w przedsiębiorstwach i instytucjach, a także przyszłych mediatorów, którzy chcą uzyskać status mediatora stałego (sądowego), prowadzić mediacje sądowe i pozasądowe oraz dla innych osób, które chcą uzupełnić swoją wiedzę lub zyskać dodatkowe kompetencje.
Niniejsza publikacja dedykowana jest do kształcenia w systemie VCC. Zawarte w niej treści pozwalają na zrozumienie istoty procesu mediacji, pozyskanie wiedzy i kompetencji w zakresie sztuki rozwiazywania konfliktów oraz na przygotowanie się do certyfikowanego egzaminu VCC Select Competence - Mediacje sądowe i pozasądowe.
Podręcznik jest doskonałym kompendium wiedzy wspierającej programy dot. zarządzania proaktywnego konfliktami oraz jego zapobiegania w organizacji i biznesie.
Zawiera rozdział na temat coachingu konfliktu autorstwa prof. Grzegorza Francuza-metody/specjalności unikalnej w Polsce, w której specjalizuje się Akademia Bliżej.
Ze wstępu:
„Celem tej książki jest ukazanie innej perspektywy rozumienia konfliktu i dostarczenie konkretnych psychologicznych narzędzi, służących konstruktywnemu porozumiewaniu się i twórczemu rozwiązywaniu konfliktów poprzez mediacje. Wyobrażenia, które nie są weryfikowane z rzeczywistością są źródłem uprzedzeń, nadinterpretacji, stereotypowych zachowań oraz projekcji. Warto wiec mieć świadomość tych mechanizmów, aby im przeciwdziałać. Dobry mediator i negocjator to ten, kto rozumie możliwie wiele interesów stron zaangażowanych w konflikty, potrafi je jasno wyrazić, uświadomić potrzeby niezaspokojone stron oraz zmotywować do współpracy, nie poddając się manipulacji.Mediacja jest pojęciem ciężkim do zdefiniowania pod względem swojego zakresu. Każdy z nas jest w określonych sytuacjach swoistym mediatorem. Mówiąc o mediacji, nie sposób nie sięgnąć do etymologii tego słowa. Ma ono pochodzenie łacińskie i oznacza „być w środku, pośredniczyć” od medius 'środkowy; bezstronny'”. Jak widzimy, spojenie na rodowód naszego pojęcia przewodniego daje nam pewien wgląd w dwa zakresy interpretacji. Jednym z nich jest pozycja pośrednika, a drugą postawa bezstronności. Każda z tych pozycji może być rozwinięta w odrębne modelu prowadzenia mediacji. W starożytnych Chinach mediacja była wykorzystywana zgodnie z konfucjańskim przekonaniem o wyższości moralnej perswazji i porozumienia nad przymusem, dążenia do równowagi i harmonii społecznej.
Chęć „wzięcia sprawy we własne ręce”, potrzeba znalezienia prawdziwie neutralnych pomocników w rozwiązywaniu sporów zaowocowała upowszechnieniem mediacji w coraz to liczniejszych obszarach konfliktów: sporach zbiorowych, pracowniczych i gospodarczych, konfliktach społecznych i sąsiedzkich, rodzinnych oraz między ofiarą a sprawcą przestępstwa.
W niniejszej książce przedstawimy podstawowe wymagania wobec mediatora, jakimi są wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne oraz sposoby na rozwinięcie tych kompetencji. Następnie przejdziemy do zagadnień związanych z zdefiniowaniem pożądanych cech psychospołecznych – w rozumieniu odpowiedniej wrażliwości jaka jest określana przez inteligencję emocjonalną. Po tym etapie przejdziemy do zdefiniowania źródła konfliktów oraz ich klasyfikacji.
Kolejne części przedstawiają ujęcie mediacji jako procesu, w którym na poszczególnych etapach realizowane są konkretne cele spójne z rolą mediatora i stron konfliktu. Dalej przyjrzymy się tu sposobom postępowania, prześledzimy interesujące przypadki oraz zapoznamy się z formą dokumentacji jaką mediator musi prowadzić.”
Rozdział Coaching konfliktu:
„Dzięki coachingowi konfliktu klient rozwija samoświadomość, zdaje sobie sprawę z ograniczeń własnej subiektywnej perspektywy postrzegania konfliktu i swojej aktywności w nim. Dostrzega wielowymiarowość sytuacji, uczy się uważności, rozwija inteligencję emocjonalną, uświadamia sobie swój własny dialog wewnętrzny, który toczy w kontekście konfliktu. Dzięki temu uzyskuje badawczy dystans do siebie, wewnętrzną przestrzeń mentalną, wolność wyboru zachowania i rozwoju w pożądanym kierunku. Otwierają się przed nim nowe perspektywy i możliwości, a przede wszystkim sprawniej sobie radzi z konfliktami oraz uczestniczy w mediacjach jako autonomiczny podmiot, a nie jak marionetka pociągana za sznurki nawyków i nieświadomych reakcji czy prowokacji ze strony innych ludzi.Coaching konfliktu daje możliwość przyjrzenia się z zewnątrz dynamice konfliktu, wnosi światło świadomości i daje wgląd, dzięki któremu możemy dostrzec swoją odpowiedzialność za zaistniałą sytuację. Dzięki temu mamy szansę stać się autonomicznymi podmiotami konfliktowej sytuacji, sprawniej z nim sobie radzić i wyznaczyć sobie cele, które chcielibyśmy osiągnąć".