Podręcznik Mediacje sądowe i pozasądowe.
Autorzy kompendium wiedzy z zakresu mediacji: Mediacje sądowe i pozasądowe są eksperci Akademii Bliżej:
Prof. Grzegorz Francuz, Natalia Kurzawa, coach, mediatorka, dyrektor zarządzający Akademią Bliżej, Cezary Radomski, wykładowca SWPS we Wrocławiu, kierownik merytoryczny studiów podyplomowych: Negocjacje i mediacje w organizacji i biznesie, asesor metody oceny kompetencji AC/DC, Krzysztof Augustyn, prawnik z 20-letnim doświadczeniem w obszarach prawa administracyjnego i cywilnego, specjalizacja mediacje w postępowaniu administracyjnym.
Recenzji publikacji dokonał sędzia Rafał Cebula.
Autorski podręcznik Akademii Bliżej kierowany jest do psychologów, pedagogów, socjologów, prawników, menedżerów, pracowników HR, właścicieli firm, pracowników administracji państwowej i samorządowej, pracowników pionów windykacyjnych oraz prawnych w przedsiębiorstwach i instytucjach, a także przyszłych mediatorów, którzy chcą uzyskać status mediatora stałego (sądowego), prowadzić mediacje sądowe i pozasądowe oraz dla innych osób, które chcą uzupełnić swoją wiedzę lub zyskać dodatkowe kompetencje.
Niniejsza publikacja dedykowana jest do kształcenia w systemie VCC. Zawarte w niej treści pozwalają na zrozumienie istoty procesu mediacji, pozyskanie wiedzy i kompetencji w zakresie sztuki rozwiazywania konfliktów oraz na przygotowanie się do certyfikowanego egzaminu VCC Select Competence - Mediacje sądowe i pozasądowe.
Podręcznik jest doskonałym kompendium wiedzy wspierającej programy dot. zarządzania proaktywnego konfliktami oraz jego zapobiegania w organizacji i biznesie.
Zawiera rozdział na temat coachingu konfliktu autorstwa prof. Grzegorza Francuza-metody/specjalności unikalnej w Polsce, w której specjalizuje się Akademia Bliżej.
Ze wstępu:
„Celem tej książki jest ukazanie innej perspektywy rozumienia konfliktu i dostarczenie konkretnych psychologicznych narzędzi, służących konstruktywnemu porozumiewaniu się i twórczemu rozwiązywaniu konfliktów poprzez mediacje. Wyobrażenia, które nie są weryfikowane z rzeczywistością są źródłem uprzedzeń, nadinterpretacji, stereotypowych zachowań oraz projekcji. Warto wiec mieć świadomość tych mechanizmów, aby im przeciwdziałać. Dobry mediator i negocjator to ten, kto rozumie możliwie wiele interesów stron zaangażowanych w konflikty, potrafi je jasno wyrazić, uświadomić potrzeby niezaspokojone stron oraz zmotywować do współpracy, nie poddając się manipulacji.
Mediacja jest pojęciem ciężkim do zdefiniowania pod względem swojego zakresu. Każdy z nas jest w określonych sytuacjach swoistym mediatorem. Mówiąc o mediacji, nie sposób nie sięgnąć do etymologii tego słowa. Ma ono pochodzenie łacińskie i oznacza „być w środku, pośredniczyć” od medius 'środkowy; bezstronny'”. Jak widzimy, spojenie na rodowód naszego pojęcia przewodniego daje nam pewien wgląd w dwa zakresy interpretacji. Jednym z nich jest pozycja pośrednika, a drugą postawa bezstronności. Każda z tych pozycji może być rozwinięta w odrębne modelu prowadzenia mediacji. W starożytnych Chinach mediacja była wykorzystywana zgodnie z konfucjańskim przekonaniem o wyższości moralnej perswazji i porozumienia nad przymusem, dążenia do równowagi i harmonii społecznej.
Chęć „wzięcia sprawy we własne ręce”, potrzeba znalezienia prawdziwie neutralnych pomocników w rozwiązywaniu sporów zaowocowała upowszechnieniem mediacji w coraz to liczniejszych obszarach konfliktów: sporach zbiorowych, pracowniczych i gospodarczych, konfliktach społecznych i sąsiedzkich, rodzinnych oraz między ofiarą a sprawcą przestępstwa.
W niniejszej książce przedstawimy podstawowe wymagania wobec mediatora, jakimi są wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne oraz sposoby na rozwinięcie tych kompetencji. Następnie przejdziemy do zagadnień związanych z zdefiniowaniem pożądanych cech psychospołecznych – w rozumieniu odpowiedniej wrażliwości jaka jest określana przez inteligencję emocjonalną. Po tym etapie przejdziemy do zdefiniowania źródła konfliktów oraz ich klasyfikacji.
Kolejne części przedstawiają ujęcie mediacji jako procesu, w którym na poszczególnych etapach realizowane są konkretne cele spójne z rolą mediatora i stron konfliktu. Dalej przyjrzymy się tu sposobom postępowania, prześledzimy interesujące przypadki oraz zapoznamy się z formą dokumentacji jaką mediator musi prowadzić.”
Rozdział Coaching konfliktu:
„Dzięki coachingowi konfliktu klient rozwija samoświadomość, zdaje sobie sprawę z ograniczeń własnej subiektywnej perspektywy postrzegania konfliktu i swojej aktywności w nim. Dostrzega wielowymiarowość sytuacji, uczy się uważności, rozwija inteligencję emocjonalną, uświadamia sobie swój własny dialog wewnętrzny, który toczy w kontekście konfliktu. Dzięki temu uzyskuje badawczy dystans do siebie, wewnętrzną przestrzeń mentalną, wolność wyboru zachowania i rozwoju w pożądanym kierunku. Otwierają się przed nim nowe perspektywy i możliwości, a przede wszystkim sprawniej sobie radzi z konfliktami oraz uczestniczy w mediacjach jako autonomiczny podmiot, a nie jak marionetka pociągana za sznurki nawyków i nieświadomych reakcji czy prowokacji ze strony innych ludzi.
Coaching konfliktu daje możliwość przyjrzenia się z zewnątrz dynamice konfliktu, wnosi światło świadomości i daje wgląd, dzięki któremu możemy dostrzec swoją odpowiedzialność za zaistniałą sytuację. Dzięki temu mamy szansę stać się autonomicznymi podmiotami konfliktowej sytuacji, sprawniej z nim sobie radzić i wyznaczyć sobie cele, które chcielibyśmy osiągnąć".
Spis treści:
Wstęp |
|
1 Komunikacja interpersonalna |
1.1 Czym jest informacja? |
1.2 Podstawy konstruktywnego porozumiewania się w mediacji |
1.2.1 Jak budować kontakt i porozumienie? |
1.2.2 Techniki komunikacji i ich przegląd |
1.2.3 Komunikacja w mediacji |
1.2.4 Techniki komunikacji w mediacji |
1.2.5 Pytania w mediacji |
1.2.6 Źródła blokad komunikacyjnych w mediacji |
1.2.7 Asertywność w zawodzie mediatora |
|
2 Mediator - rola kompetencje w zawodzie |
|
3 Psychologiczne mechanizmy powstawania, eskalacji i rozwiązywania konfliktów |
3.1 Konflikt – co to jest? |
3.2 Detektory konfliktu |
3.3 Dynamika konfliktu |
|
4 Konflikt interpersonalny, intergrupowy i organizacyjny |
4.1 Dynamika konfliktu |
4.2 Fazy konfliktu |
4.3 Osobowość a konflikt |
4.4 Jak rozwiązać konflikt |
4.5 Techniki radzenia sobie w konfliktach |
4.6 Pseudo-rozwiązania konfliktów |
4.7 Jak działać gdy konflikt eskaluje |
4.8 Kiedy negocjować/mediować |
4.9 Geneza konfliktu a fazy rozwoju konflikty |
4.10 Koło konfliktu Moore’a |
4.11 Strategie działania w konflikcie |
4.12 Indywidualne postawy wobec konfliktów |
4.13 Cykl konfliktu |
4.14 Coaching konfliktu – wyjście poza karuzelę konfliktu |
|
5 Negocjacje |
5.1 Definicja negocjacji wg J.Z. Rubina i B.R. Browna |
5.2 Zasady negocjacji nastawionych na współpracę |
5.3 Etapy negocjacji nastawionych na współpracę |
5.4 Style prowadzenia negocjacji |
5.5 Taktyki negocjacyjne |
5.6 Przełamywanie impasu w negocjacjach |
|
6 Wprowadzenie do mediacji |
6.1 Krótka historia mediacji |
6.2 Definicja mediacji |
6.3 Rodzaje mediacji |
6.3.1 Mediacja facylitatywna (klasyczna) |
6.3.2 Mediacja ewaluatywna |
6.3.3 Mediacja oparta na interesach stron |
6.3.4 Mediacja transformatywna |
6.3.5 Mediacja humanistyczna (humanistic mediation) |
6.4 Mediacja sądowa i pozasądowa |
6.4.1 Mediacja pozasądowa (kontraktowa) |
6.4.2 Mediacja sądowa - skierowanie do mediacji przez sąd |
6.5 Modele mediacji w teorii i praktyce |
6.5.1 Proces (etapy) mediacji wg Christopchera Moore’a |
6.5.2 Folberg i Taylor |
6.6 Podstawowe zasady i składniki postępowania mediacyjnego |
6.6.1 Etapy mediacji |
6.6.2 Działania przygotowawcze - premediacja |
6.6.3 Obecność osób w trakcie sesji mediacyjnych |
6.6.4 Opłaty za postępowanie mediacyjne |
6.6.5 Zadania mediatora w pierwszym kontakcie ze stronami |
6.6.6 Monolog mediatora - wzór |
6.6.7 Zawarcie kontraktu |
6.6.7 Prezentacja stanowisk, czyli pierwsze wystąpienia /propozycje stron w mediacji |
6.6.8 Wentylacja |
6.6.9 Budowanie wzajemnego zrozumienia - strony przechodzą od interesów do potrzeb |
6.6.10 Rola spotkań na osobności – rozmowy indywidualne z każdą ze stron |
6.6.11 Poszukiwanie rozwiązań i negocjacje końcowe |
6.6.12 Impas |
6.6.13 Porozumienie - praca nad nim |
6.7 Podstawowe składniki ugód mediacyjnych |
|
7 Obszary mediacji |
7.1 Mediacja w sprawach rodzinnych |
7.2 Mediacja w sprawach gospodarczych |
7.3 Mediacja w sprawach transgranicznych |
7.5 Mediacja w postępowaniu w sprawach nieletnich |
7.6 Mediacja w postępowaniu cywilnym i w spawach z zakresu prawa pracy |
7.7 Mediacja w postępowaniu karnym |
7.8 Kwalifikacje mediatorów |
|
8 Mediacje - ramy prawne |
|
9 Wzory dokumentów mediacyjnych |
9.1 Klauzule mediacyjne |
9.2 Klauzula mediacyjna przy umowie o pracę |
9.3 Wniosek o przeprowadzenie mediacji |
9.4 Zaproszenie |
9.5 Oświadczenie - zgoda na mediacje |
9.6 Pełnomocnictwo |
9.7 Informacja dla stron przesyłana wraz z zaproszeniem na mediacje |
9.8 Umowa o mediacji i przeprowadzeniu mediacji |
9.9 Ugoda - umowa cywilnoprawna - przykład |
9.10 Ugoda - wzór |
9.10.1 Ugoda |
9.11 Protokół z mediacji – wzór |
9.12 Wniosek o zatwierdzenie ugody - wzór |
9.13 Scenariusz mediacji rodzinnej |
|
10 Przykładowy egzamin |
|
11 Zadania praktyczne |
|
12 Kluczowe Kompetencje Mediatora VCC |
|
13 Niezbędznik mediatora |
13.1 Kodeks Etyczny Mediatorów Polskich uchwalony przez Społeczną Rada do spraw Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów przy Ministrze Sprawiedliwości |
13.2 Zasady |
13.3 Standardy prowadzenia mediacji |
13.4 Standardy szkolenia mediatorów |
|
Wydawca: Fundacja VCC, 2017 |